خدمات ما


تعریف روانپزشکی
اگرچه روانپزشک و روانشناس هر دو در حوزه­ ی مسائل روانی کار می‌کنند با این حال، تفاوت­هایی با هم دارند. یک روانپزشک، پزشکی است که در رشته تخصصی روانپزشکی تحصیل کرده و در نهایت «متخصص روانپزشکی» یا همان «متخصص اعصاب و روان» نام میگیرد اما روانشناس در رشته­ ی روانشانسی تحصیل کرده. روانشناسی شاخه­ های گوناگونی دارد که یکی از آنها با درمان بیماران در ارتباط است و «روانشناسی بالینی» نام دارد.

وظیفه ­ی «تشخیص» مشکل یا بیماری برعهده روانپزشک است و بر اساس تشخیص، مدیریت درمان را بر عهده می­گیرد. در واقع، او با در نظر گرفتن جهات مختلف مشکلات فرد مراجع، باید بتواند منشأ جسمانی، روانی، خانوادگی یا اجتماعی مسائل پیش ‌آمده را تشخیص و در صورت وجود یک بیماری، آن را از موارد مشابه تمیز دهد. او ممکن است فرد مراجعه کننده را برای انجام آزمایش تشخیصی به آزمایشگاه بفرستد یا از روشهای نوار مغزی یا تصویربرداری تشخیصی کمک بگیرد. پس از تعیین تشخیص، مناسب­‌ترین شیوه یا شیوه­ های درمانی انتخاب و اعمال می­شود. روانپزشک ممکن است فرد  را برای اجرای آزمون های روانشناسی یا اجرای روان­ درمانی به کارشناس ارشد یا دکتر روانشناسی بالینی ارجاع دهد و در مواردی از یاری مددکار اجتماعی یا کاردرمانگر بهره گیرد.

 

تیم متخصصان مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی، آماده­ ی ارائه ­ی خدامات روانپزشکی به مراجعه کنندگان گرامی است، از جمله:

ارزیابی وضعیت ذهنی و فیزیکی بیماران برای تعیین ماهیت و حد اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی
ارزیابی تاریخچه و سوابق پزشکی و روانپزشکی بیماران به منظور تشخیص بهتر بیماری و امکان تجویز بهترین درمان
انجام تست­ های مختلف برای تشخیص بیماری و یافتن بهترین راه درمان
تجویز دارو و برگزاری جلسات درمانی لازم تا بهبودی بیمار
همکاری با سایر متخصصان از جمله پزشکان، روانشناسان و… برای درمان همه جانبه بیمار تا رسیدن به بهبودی کامل او
همه­ ی روانپزشکان برای سنجش و درمان بیماری­های روانی آموزش می ­بینند. روانپزشکان و متخصصان بهداشت روانی تنها کسانی هستند که مرجعیت تجویز دارو برای درمان بیماری­های روانی را دارند. برخی از روانپزشکان متخصص مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی در کمک به گروه سنی ویژه ­ای فعالیت می­کنند، مانند روانپزشک کودکان، که درمان گروه سنی کودکان یا نوجوانان را بر عهده دارند.

 

اختلالات روانپزشکی
بعضی از اختلالات روان‌پزشکی از ابتدای تولد وجود دارند و یا در سنین کودکی بروز می­کنند. بعضی دیگر در سنین نوجوانی و جوانی و بعضی در دوره میانسالی و سالمندی. شایع‌ترین مشکلات روان‌پزشکی در دوران کودکی اختلالات اضطرابی، اختلال پرتحرکی و بی‌توجهی، افسردگی و اختلالات رشد روانی هستند. در افراد بزرگسال ممکن است، اشکال بسیار متنوعی از اختلال روانی بروز کند که بعضی از آنها شدیدتر و بعضی خفیف‌تر هستند. شایع‌ترین اختلالات روانی در افراد بزرگسال اختلالات اضطرابی، اختلالات خلقی به‌خصوص افسردگی‌ها و اختلالات سوء مصرف مواد هستند. اختلالات روانی، هم از لحاظ شدت و وسعت مشکلاتی که برای بیمار ایجاد می‌کنند و هم از لحاظ سیر بیماری با یکدیگر بسیار متفاوتند. بعضی از اختلالات مثل اسکیزوفرنیا که معمولاً با اختلال در تفکر و آشفتگی در رفتار همراه است، سیر مزمنی دارند، به این صورت که بعضی از علایم آنها به صورت مستمر ادامه پیدا می‌کند و بعضی علایم دیگر گاه و بی‌گاه عود می‌کند. بعضی اختلالات دیگر مثل افسردگی و اختلال دوقطبی ماهیت عودکننده دارند؛ به این معنی که فرد مبتلا ممکن است چند نوبت (گاهی کمتر و گاهی بیشتر) در طول زندگی، هر بار به مدت چند هفته تا چند ماه دچار بیماری شود و در فاصله این دوره‌ها به شرایط قبل از بیماری باز می‌گردد. توصیه­ ی تیم روانپزشکان مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی بر این است که مراجعه کنندگان باید کلیه­ ی جلسات درمانی که برای آنها در نظر گرفته می­شود را با صبر و بردباری ادامه دهند؛ مراحل و دوره ­های درمانی را کامل کنند. متاسفانه نه تنها در بین افراد عادی جامعه بلکه حتی در اشخاصی که تحصیلات عالیه دارند انواع باورها و برداشت‌های نادرست درباره بیماری روانی وجود دارد که رفتار درست و منطقی با مسائل این بیماران را تهدید می‌کند. مثلاً بسیاری از مردم از تنوع بسیار زیاد بیماری‌های روانی آگاه نیستند و تصور می‌کنند همه­ ی بیماری‌های روانی کم و بیش از یک جنس هستند و خصوصیات مشابهی دارند. بسیاری اساساً بیماری روانی را به معنی واقعی بیماری نمی‌دانند. این در حالی است که طبق مطالعات علمی اختلالات روانی، درست مثل بیماری‌های جسمی، نتیجه نابسامانی در عملکرد بخشی از موجودیت انسان هستند و با شیوه‌های مناسب مداخله در بسیاری از موارد می‌شود آنها را مهار کرد.

 

مطالعات همه‌گیرشناسی در کشور ما نشان داده است حدود یک چهارم تا یک سوم از افراد جامعه دچار نوعی مشکل روان‌پزشکی هستند. با توجه به شیوع بالای اختلالات روانی، افزایش آگاهی‌های مردم درباره­ ی این اختلالات برای ارتقای سلامت روان جامعه بسیار اهمیت دارد و بدیهی است موسسه­ ی مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی هم سهم خود در این زمینه را جدی گرفته و نه تنها با کارگاههای آموزشی در جهت افزایش آگاهی­های روانی مردم تلاش می­کند بلکه با در اختیار داشتن روانپزشکان متعهد و زبده در جهت درمان و کمک به مراجعه کنندگان هم فعالیت­های خود را ادامه می­دهد.

 

مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی footer

مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی با در اختیار داشتن متخصصین و مشاوران زبده و حرفه ای در حیطه ی روانشناسی، روان درمانی و مشاوره، آماده ی ارائه ی خدمات متنوعی در زمینه ی روان درمانی و روانشناسی کودکان، نوجوانان و خانواده ها به دو شیوه ی آنلاین و حضوری است. تیم حرفه ای مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی با شعار"با ما آرامش را تجربه کنید" در صدد است تا با بکارگیری تکینک های نوین دنیا، آرامش…   ادامه مطلب

© 2019 Mohaghegh Salamat Parsian Counselling Institution - All Rights Reserved