خدمات ما


چرا دوره­ ی نوجوانی مهم است؟

در توضیح اهمیت دوره­ ی نوجوانی تنها به یک مورد بسنده می­کنیم. دوران نوجوانی دوران جستجوی هویت نام گرفته شده. در توضیح این نکته اریکسون چنین توضیح می­دهد:

"در این جستجو نوجوان باید مبارزه­ ای نو آغاز کند، اگرچه نوجوان به اجبار دست به کارهای تصنعی می­زند، سعی می­کند در نظر مردم خوش رفتار دیده شود و یا در یک مبارزه نقش حریف را بازی کند ولی با این حال نوجوان آمادگی دارد تا برای خود آرمان­ها و معبودهایی ثابت بنا کند که نقش نگهبان نهایی هویتش را دارند. در این دوره یکپارچه سازی در فرمِ هویت "خود" که از شخصیت سازی دوران کودکی ناشی می­شود، شکل می­گیرد. یک نوجوان سعی می­کند با استفاده از موقعیت­های نمادین (سمبلیک) مثل ماشین­ها، لباس­ها و سایر وضعیت­های قابل مشاهده خود را با بزرگسالان همانندسازی کند. او امیدوار است در این مسیر فردی جذاب و قابل توجه به نظر برسد".

 

چرا مشاوره ­ی نوجوان مهم شمرده می­شود؟

از آنجائی که در دور ه­ی نوجوانی فرد از کودکی خارج و با نقش­ها و مسئولیت­های جدیدی در خانواده و جامعه روبرو می­شود، تعارض­ها و تناقض­های زیادی در رفتار نوجوانان مشاهده می­شود. تیم مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی همصدا با دیگران روانشناسان و صاحبنظران بر این نظر است دوران نوجوانی به دلیل بلوغ، دوران بحران نامیده می­شود. البته برای هر بحرانی راهکار مناسب هم وجود دارد. تنها وظیفه­ ی والدین در این دوره­ ی حساس این است، با آگاهی از اینکه نوجوان دچار نگرانی و اضطراب می­شود چرا که در تلاش است تا جنبه ­های مختلف شخصیت خود را به گونه­ای صحیح هماهنگ و قابل قبول سازد، والدین می­توانند با کمک­ها و راهنمائی­های مشاوران در این مرحله همراه فرزندان خود باشند.

 

چگونه در ارتباط با جوانان موفق عمل کنیم؟

پیش فرض غالب والدین در مورد برقراری رابطه با نوجوانان بر این است که چنین تعاملی سخت و پیچیده است. مشاورین مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی بر این نظرند ایجاد حس امنیت در ایجاد یک رابطه­ ی سالم با نوجوانان نقش بسیار مهمی بازی می­کند. والدین باید با صبوری و شناخت پیش نیازها و اقدامات لازم در این راستا قدم بردارند. وقتی نوجوانان احساس امنیت کنند می­توانند بدون اینکه ترسی از طرد شدن، مورد تحقیر قرار گرفتن و مورد مقایسه قرار گرفتن داشته باشند با پدر و مادر خود صحبت کنند. در این صورت نوجوان، پدر و مادر خود را بهترین دوست خود می­داند و ارتباط خوبی بر قرار می­کند که البته این اولین و اساسی ­ترین قدم است.

 

بلوغ و مسائل مرتبط با آن

در دوره ­ی بلوغ، علاوه بر تغییرات جسمی که در نوجوان پدید می­آید، تغییرات و علائم روانی نیز رخ می­دهند. نوجوان در گذار از دوره کودکی به بزرگسالی ممکن است مشکلاتی را تجربه کند. نوجوانی که در دوران کودکی نیز در حل مشکلات خود ناموفق بوده و یا از راهنمایی­ها و مساعدت­هاي والدین و مشاوران آگاه بهره­مند نبوده، احتمالاً دوره­ ی نوجوانی دشوارتري خواهد داشت. والدین باید اطلاعات لازم در زمینه­ ی تغییرات نوجوانان را داشته باشند تا در این دوره گذار به خود و به فرزندشان کمک کنند. ایجاد یک رابطه­ ی تفاهم ­آمیز همراه با احترام متقابل می­تواند در ایجاد یک فضای امن موثر واقع شود.

 

مشکلات رایج در دوران بلوغ

مشکلات و اختلالاتی که در این دوره بروز می­کند، از لحاظ نظری به دو گروه تقسیم می­شود. مشکلاتِ روحی و روانی و مشکلات جنسی و جسمی.

 

مشکلات روحی و روانی

1.    واکنشهای سازگاری

2.    روان رنجوری، شامل انواع اختلالات خلقی، مثل افسردگی و اضطراب

3.    اختلالات روان _ فیزیولوژیک ، مثل بی‌اشتهایی روانی

4.    اختلالات شخصیت، مثل اختلال شخصیت هیستریک

5.    اختلالات سایکوتیک که اسکیزوفرنی عمومی‌ترین آنهاست.

 از میان اختلالات روانی انواع افسردگی و اضطراب فراوانی بیشتری دارد. در صورتی که اطرافیان شناخت کافی از نوجوان داشته باشند و به موقع علائم او را تشخیص دهند، با انواع روان درمانی­هایی که در مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی ارائه می­شود، قابل درمان خواهند بود. 

از جمله مشکلات و اختلالات دیگری که در این دوره دیده می­شود، بر اساس تحقیقات و تجارب مشاوران ما در مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.    افت تحصیلی

2.    انحراف جنسی

3.    دوستی با جنس مخالف

4.    انحرافات اجتماعی

 

مشاوره­ ی تحصیلی

مشاوره­ ی تحصیلی به جهت نقش مهمی که در موفقیت یا شکست دانش آموزان و دانشجویان در مسیر تحصیلی و شغلی خود ایفا می­کند از اهمیت بسیار بالایی در نزد والدین و فرزندانشان برخوردار است. بطور کلی وظیفه ­ی مشاور تحصیلی عبارت است از: هدایت تحصیلی، آموزش مهارت­های مطالعه و یادگیری، حل مشکل افت تحصیلی، استرس و اضطراب امتحانات، رفع رفتارهای نابهنجار، ارائه راهکار برای حل مشکلات روحی و روانی و در نهایت هموار کردن مسیر دانش آموزان برای موفقیت در تحصیلات بویژه قبولی در رشته­ ی مورد علاقه در دانشگاههای خوب کشور .

از طریق مشاوره تحصیلی می ­توان توانایی­ها و نیز محدودیت­های دانش آموزان را شناخت و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد. مشاور تحصیلی می­تواند با شناسایی دقیق استعدادها و توانایی­های دانش آموزان آنها را به سوی رشته­ ی تحصیلی مناسب راهنمایی کند. مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی با همکاری معلم، خانواده و مسئولان مدرسه دانش‎آموزان را در جهت رفع مشکلات تحصیلی، خانوادگی، روانی و تأمین ثبات عاطفی یاری داده و در نهایت، نیل به اهداف آموزش و پرورش را محقق می­سازند. ما درباره­ ی مشاوره ­ی تحصیلی و شغلی در بخشی جداگانه به طور کامل­تری با شما صحبت خواهیم کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره­ ی تحصیلی می­توانید به بخش مشاوره­ ی تحصیلی مراجعه کنید. 

 

مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی footer

مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی با در اختیار داشتن متخصصین و مشاوران زبده و حرفه ای در حیطه ی روانشناسی، روان درمانی و مشاوره، آماده ی ارائه ی خدمات متنوعی در زمینه ی روان درمانی و روانشناسی کودکان، نوجوانان و خانواده ها به دو شیوه ی آنلاین و حضوری است. تیم حرفه ای مرکز مشاوره و رواشناختی تداوی با شعار"با ما آرامش را تجربه کنید" در صدد است تا با بکارگیری تکینک های نوین دنیا، آرامش…   ادامه مطلب

© 2019 Mohaghegh Salamat Parsian Counselling Institution - All Rights Reserved